TINERI FARA ETICHETE


Proiect de promovare a diversitatii in scoala romaneasca.


Proiect initiat de Asociatia Sigma Development Center


De ce a luat nastere Tineri fara Etichete?

Ultimii ani au marcat viata tinerilor din Europa prin tot mai multe manifestari ale discursului instigator la ura, de la cazuri de discriminare rasiala, pana la cele mai dramatice cazuri de violenta si crime. Aceasta realitate nu le este straina nici tinerilor romani, care s-au confruntat cu peste 15 000 de cazuri de violenta verbala si fizica in cadrul institutiilor de invatamant in anul scolar 2011-2012, conform datelor centralizate de Ministerul Educatiei. Desi statistica este una ingrijoratoare, aceste cazuri par mai degraba sa intre in normalitate, pe fondul unei slabe conștientizări, a lipsei de informare si spirit civic din partea societatii. Specifice Romaniei sunt conflictele si violenta spre si dinspre grupul etnic Roma, si comportamentul ofensator la adresa tinerilor cu dizabilitati si nevoi speciale de educatie, ce sunt deseori marginalizati si chiar supusi violentei verbale sau fizice.

O initiativa ce doreste sa atraga atentia asupra problemelor de violenta intre tinerii elevi de liceu oferind o abordare complexa si specifica, se concretizează si capata o forma structurata in proiectul „Tineri fara etichete – proiect de promovare a diversitatii in scoala romaneasca”.

Ce cuprinde Tineri fara Etichete? 

Solicitantul proiectului, Asociația Sigma Development Center, a analizat datele statistice corespunzătoare judetului Constanta, din care reiese ca aceasta se afla printre primele locuri la numărul de cazuri de violenta inregistrate in scoli si licee, fenomen aflat in crestere, iar zonele in rurale s-a observat ca multe conflicte implica de multe ori un tanar de etnie roma.

Obiective specifice ale proiectului:

  1. Inscrierea și educarea in domeniul tolerantei, a drepturilor omului si a interculturalității, a 300 de elevi de liceu din mediul urban si rural al judetului Constanta, pe parcursul a 15 luni de proiect.
  2. Dezvoltarea cunostintelor despre interculturalitate prin realizarea unui program de 5 zile de pregatire prin schimb de experienta si know-how international a 20 de profesori din 4 licee ale judetului Constanta prin care acestia sa dobandească noi tehnici și practici educaționale menite sa dezvolte in radul elevilor aptitudini de cooperare și sa încurajare toleranta.
  3. Dezvoltarea aptitudinilor interculturale, a comportamentelor non-agresive și tolerante, promovarea cetateniei active a valorilor democratice, intelegerea si incurajarea respectarii drepturilor omului a unui numar de 350 de beneficiari format din 20 profesori, 300 elevi de liceu, 25 voluntari, 4 lideri din mediul non-guvernamental.
  4. Promovarea si cresterea gradului de constientizare asupra importantei acceptarii si tolerantei in societate prin diseminarea in presa a concluziilor studiilor efectuate in cadrul proiectului si expunerea mass-media a celor 2 evenimente din cadrul proiectului.
  5. Implicarea mediului non-guvernamental in promovarea tolerantei și acceptării, prin participarea la proiect a 4 ONG-uri locale care sa organizeze împreuna cu tinerii înscrisi in program 2 campanii-eveniment de informare si constientizare asupra problemei violentei intre tineri si a cauzelor acesteia.

Prin îndeplinirea acestor obiective proiectul își propună sa atingă următoarele rezultate asteptate:  Combaterea discursului instigator la ura și a violentei fizice și verbale din liceele constănțene,  promovarea acceptări si tolerantei in rândul  tinerilor de liceu si  punerea bazelor unei colaborari strategice intre sectorul guvernamental educational și mediul non-guvernamental local in problemele legate de violenta juvenila.

Grupul tinta al proiectului este reprezentat de tinerii de liceu implicati si/sau afectati de conflicte, discriminare și violenta fizica sau verbala in cadrul institutiilor de invatamant.

Beneficiarii proiectului  se impart in doua categorii:

(1) Beneficiari directi (tinerii din liceele judetului Constanta cu varste intre 15-18 ani atat din mediul urban și mediul rural expuși conflictelor, violentelor și discriminarii in institutiile de invatamant, vor fi selectati 75 de elevi din fiecare din cele 4 licee participante), tinerii de etnie roma (minim 10% dintre participanti), profesorii si voluntarii participanti la pregatirea sustinuta de Partenerul international si

(2) categoria  beneficiarilor indirecti formati din familiile din care provin participantii, cercul social și comunitatea scolara din care elevii fac parte (intre 200 tinerii in mediul rural si 500 in mediul urban).

Proiectul abordeaza problema violentei intre tinerii de liceu plecand de la intocmirea unui studiu cu date statistice relevante, ce va permite selectarea unitatilor de invatamant cu cele mai mari nevoi de interventie, partenerul ISJ Constanta avand un rol consultativ.

Un rol important in adresarea provocarilor legate de combaterea violentei in licee il joaca Partenerul International InterCultural Iceland. Lipsa de expertiza in abordarea eficienta și mai ales corectarea problemelor de discriminare si violenta juvenila din scolile si liceele tarii noastre este compensata prin experienta demonstrata si recunoscuta a centrului de formare islandez in domeniul educatiei interculturale și al formarii. Tot in contextul abordarii cat mai calitative a problemei violentei intre liceeni, se va avea in vedere selectarea profesorilor-trainer care au experienta necesara si competentele de limba engleza si de formare la nivel avansat.  InterCultural Iceland va sustine un program de pregatire pe durata a 5 zile.

Acesta va fi constituit din doua parti:

(1) Tehnici de predare si know-how in abordarea problemei discriminarii si a violentei dintre elevi  la care vor fi instruiti

(2) Indrumare si consultanta oferita profesorilor-trainer si voluntarilor implicatii in intocmirea structurii programului de training pentru elevii inscrisi in proiect. In urma acestor pregatiri vor fi 20 de profesori si 8 voluntari instruiti si se va defini structura programei de pregatire destianta elevilor.